Motor Yağları API Kalite Sınıflamaları

Benzinli Motor Yağları API Kalite Sınıflaması

Yağlar, American Petroleum Institute (API) tarafından, performanslarına göre 1960'larda sınıflandırılmıştır. Buna göre motor yağları; Benzinli motorlar için "S", dizel motorlar için "C" olmak üzere iki gruba ayrılmıştır. Her grup kendi içinde, gelişen motor teknolojisine göre A, B, C gibi harflerle sınıflandırılmıştır.

API Sınıfı Tanımı
SA Katıksız mineral yağ. Katıklı yağ gerektirmeyen eski motorlar için önerilir.
SB Deterjan katık içermeyen, az miktarda oksidasyonu ve yatak orozyonunu önleyen katık içeren yağ.
Araç üreticisi tarafından önerildiğinde kullanılmalıdır.
SC 1964 - 1967 model taşıt araçlarının gereksinimleri için düzenlenmiş, aşınma, oksidasyon, pas ve korozyon önleyen, depozit kontrolü sağlayan benzinli motor yağı.
SD 1968 - 1970 model taşıt araçlarının gereksinimleri için düzenlenmiş, SC'den daha üstün aşınma, oksidasyon, pas, korozyon önleyen ve depozit kontrolü sağlayan motor yağı. SC seviyesinden daha dayanıklıdır.
SE 1971 - 1979 model taşıt araçlarının gereksinimleri için düzenlenmiştir. SD'den daha iyi aşınma, oksidasyon, pas, korozyon önleyen ve depozit kontrolü sağlayan benzinli motor yağı.
SF Amerikan otomobil imalatçıları 1980 yılı garanti testlerinden geçen, SE performansına ek olarak daha iyi aşınma ve oksidasyon önleyen, daha iyi depozit kontrolü sağlayan benzinli motor yağı.
SG Amerikan otomobil imalatçıları 1989 yılı garanti testlerinden geçen, SF performansına ek olarak daha iyi aşınma ve oksidasyon önleyen, daha iyi depozit kontrolü sağlayan benzinli motor yağı. API'nın CC dizel motor yağı kategorisini de karşılar. SG kategorisindeki yağlar, API SE, SF, SF/CC. SE/CC kategori yağları tavsiye eden motorlarda da kullanılabilir.
SH Amerikan otomobil imalatçıları 1994 yılı garanti testlerinden geçen, SG performansına ek olarak testleri ve üretimi CMA (Chemical Manufacturers Association) ürün onay koduna uygun üretilen benzinli motor yağı.
SJ 1997 yılında çıkarılmış benzinli motor araçlarının gereksinimleri için düzenlenmiştir. SH performansına ek olarak daha az uçucu, katalistlerle daha fazla uyumlu, düşük sıcaklık özellikleri daha yüksek olan benzinli motor yağı.
SL 1 Temmuz 2001 tarihinde çıkarılmış, 2002'de üretilen motorların gereksinimleri için düzenlenmiş benzinli motor yağı kategorisi. Daha önce üretilmiş araçlarda da kullanılabilir. Yüksek sıcaklıkta daha iyi depozit kontrolü ve düşük yağ tüketimi sağlayan benzinli motor yağı.
SM Kasım 2004 tarihinde çıkarılmış benzinli motor yağı kategorisi. SL'ye göre daha iyi motor temizliği, düşük çalışma sıcaklığında yüksek performans, daha az aşınma sağlama, uzun yağ değişim aralığı ve antioksidan özelliği taşır.
SN 2011 ve sonrası model araçların gereksinimleri için düzenlenmiş, SM performansına ek olarak, motorda daha iyi depozit, tortu kontrolü ve turboda daha iyi koruma sağlayan, sızdırmazlık elemanlarıyla daha uyumlu, DPF ve TWC sistemlerine ve %85’e kadar etanol içeren yakıtlara uygun ve yakıt ekonomisi sağlayan benzinli motor yağı.

 

Dizel Motor Yağları API Kalite Sınıflaması

 

API Sınıfı Tanımı
CA 1940 yılında yayınlanan, korozyon ve depozit oluşumunu önleyen, düşük kükürtlü yakıtla çalışan, hafif ve orta güçlü, doğal emişli dizel motor yağı.
CB Hafif ve orta şartlarda çalışan dizel motor gereksinimleri için 1949 yılında yayınlanan kategori. CA kategorisinden daha iyi aşınma ve depozit oluşumuna karşı koruma sağlar.
CD 1955 yılında yayınlanmış, aşınma ve depozit kontrolünün yüksek olduğu kategori. Kükürt oranı yüksek yakıtla çalışan, turbo ve süperşajlı, doğal emişIi dizel motorlar için geliştirilmiş yağ. Yüksek sıcaklıklarda depozit oluşumuna ve yatak korozyonuna karşı koruyucudur.
CC 1961 yılında yayınlanan orta ve ağır şartlarda çalışan turbo şarjlı ve süperşarjlı, doğal emişli dizel motorlu araçların gereksinimlerini karşılayan kategori. Aşınma, pas, korozyonu önler ve depozit kontrolü yapar. MIL-L-2104 B ve 46152 B testlerinden geçer.
CD-II İki zamanlı dizel motorların ihtiyaçlarına cevap veren, aynı zamanda API CD kategorisine de uygun dizel motor yağı. 1985 yılında revize edilmiştir.
CE 1983 yılında yayınlanan, ağır hizmet, turbo şarjlı ve süperşarjlı, düşük devir-ağır yük ve yüksek devir-ağır yük şartlarında çalışan dizel motorları için geliştirilmiş seviyedir. Yağ eksilmesine, depozit oluşumuna ve aşınmaya karşı CD seviyesinden daha etkili
koruma sağlar.
CF 1994 yılında yayınlanan, yüksek kükürtlü yakıt kullanılan indirekt enjeksiyonlu turboşajlı ve süperşarjlı dizeller için geliştirilmiştir. CD'ye göre daha yüksek piston depozit kontrolü ve yatak korozyonu önleme özelliği vardır.
CF-4 1990 yılında uygulamaya konulan, CE performansına ek olarak daha az depozit oluşumu ve yağ tüketimi sağlayan seviyedir. Ağır hizmet turbo şarjlı ve süperşarjIı düşük devir-ağır yük ve yüksek devir-ağır yük şartlarında çalışan dizel motor yağı.
CF-2 1994 yılında yayınlanan CF performans gereksinimlerine ek olarak iki zamanlı dizel motorlarda silindir ve segman aşınması ile depozit oluşumunu daha iyi önleyen motor yağı.
CG-4 1994 yılında yayınlanan Ağır Hizmet Motor Servis kategorisidir. CF-4'e göre daha yüksek piston depozit kontrolü, daha az karbon birikimi sağlar. Yüksek devirli, düşük kükürt oranına sahip yakıt kullanılan dört zamanlı, direkt enjeksiyonlu, turbo şarjlı, hem karayolunda hem arazide kullanılan ağır hizmet dizel motorların gereksinimlerini karşılayan kategori.
CH-4 1 Aralık 1998'de yayınlanan, egzoz emisyon standartlarını karşılayan, 4 zamanlı motorlarda kullanılan dizel motor yağı. Özellikle % O,5'e kadar kükürt içeren yakıtlarla çalışan yüksek devirli, dört zamanlı dizel motorlar için geliştirilmiştir. CD, CE, CF-4 ve CG-4 standartlarını da karşılar.
CI-4 2002 tarihinde açıklanan çok ağır hizmet dizel motor yağı. 2004 egzoz emisyon standartlarını karşılayan dört zamanlı yüksek devirli motorlarda kullanılan motor yağı. Yüksek ve düşük sıcaklıklarda kararlılığı, piston depozit kontrolü, kurum kontrolü, korozyon ve yağ sarfiyatında kontrol özelliği daha fazladır.
CJ-4 2007 API performans standartlarını karşılayan ağır hizmet dizel motorları için geliştirmiş üstün egzoz arındırma sıstemi sağlayan motor yağı. Yüksek sıcaklıkta gelişmiş antioksidan ve kurum kontrolü, düşük sıcaklıkta daha iyi pompalanabilirlik ve düşük yağ tüketimi özelliklerine sahiptir. Aynı zamanda Amerikan EPA 2007 standardını da karşılar.
CK-4 2017 ve sonrası model araçların gereksinimleri icin düzenlenmiş, CJ-4, CI-4 PLUS performansına ek olarak, ağır şartlarda çalışan yüksek devirli, %0,05’e kadar kükürt içeren yakıt kullanılan, özellikle daha gelişmiş egzoz emisyonlarını düşüren sistemlere sahip direkt enjeksiyonlu, turboşarjlı dizel motorlarda yüksek sıcaklıkta gelişmiş antioksidan ve kurum kontrolü sağlayan, kesmeye bağlı viskozite kaybına, katalizör zehirlenmesine, kurum artışına bağlı olarak viskozite artışına karşı üst düzey koruma sağlayan dizel motor yağı.partikül filtre tıkanmasına, motor aşınmasına, piston depozitlerine, düşük ve yüksek sıcaklık özelliklerinin bozulmasına,
FA-4 Yolda çalışan ağır ticari araçların yüksek hızlı 4 zamanlı dizel motorlarında 2017 ve sonrası emisyon standartlarını karşılamak üzere geliştirilmiş, Yüksek Sıcaklık ve Yüksek Kesme Oranı (HTHS), 2,9cP-3,2cP arasında olan, SAE XW-30 düşük viskozite sınıfına sahip, %0,05’e kadar kükürt içeren yakıt ile kullanılabilen, özellikle daha gelişmiş egzoz emisyonlarını düşüren sistemlerin verimliliğini artıran, oksidasyona, kesmeye bağlı viskozite kaybına, katalizör zehirlenmesine, partikül filtre tıkanmasına, motor aşınmasına, piston depozitlerine, düşük ve yüksek sıcaklık özelliklerinin bozulmasına, kurum artışına bağlı viskozite artışına karşı üst düzey koruma sağlayan dizel motor yağı. CK-4, CJ-4, CI-4-Plus, CI-4 ve CH-4 performansına sahip motor yağları ile uyumlu olmadığı için bu performanstaki motor yağları ile karıştırılması önerilmez.


 

Motor Yağları ACEA Kalite Sınıflamaları

Benzinli Motor Yağları ACEA Kalite Sınıflaması

1996 yılında Avrupa Otomobil Üreticileri Birliği ACEA (Association des Constructaeurs Europeens d'Automobile) eski CCMC organizasyonuna ait sınıflamanın yerine yeni bir motor yağı kalite sınıflaması geliştirmiştir. Bu sınıflandırmaya göre; benzinli motor yağları A, hafif hizmet dizel motor yağları B, ağır hizmet dizel motor yağları E harfleri ile gösterilmiştir.

ACEA Sınıfı Tanımı
A1 Viskozitesini koruma özelliği ve oksidasyon kararlılığı CCMC G-4 limitlerini aşan, yakıt ekonomisi sağlayan, düşük viskozite sınıfları için geçerli benzinli motor yağı.
A2 Genelde CCMC G-4 performasında, oksidasyon kararlılığı için G-5'e eşdeğer konvansiyonel benzinli motor yağı.
A3 Viskozitesini koruma özelliği ve oksidasyon kararlılığı CCMC G-5 limitlerini aşan, uzun değişim süreli, düşük tüketimli, yüksek performanslı benzinli motor yağı.
A4 Direkt enjeksiyonlu motorlar için geliştirilmiş benzinli motor yağı.
A5 Yüksek performanslı benzinli motorlar için geliştirilmiş, düşük viskoziteli, sürtünmeyi minumuma indirme özelliği yüksek, uzun yağ değiştirme periyoduna sahip benzinli motor yağı.

 

Hafif Hizmet Dizel Motor Yağları ACEA Kalite Sınıflaması

 

ACEA Sınıfı Tanımı
B1 Viskozitesini koruma özelliği CCMC PD-2 limitlerini aşan, yakıt ekonomisi sağlayan, düşük viskozite sınıfları için geçerli dizel motor yağı.
B2 Genelde CCMC PD-2 performansında, viskozitesini koruma özelliği geliştirilmiş, konvansiyonel dizel motor yağı.
B3 Viskozitesini koruma özelliği CCMC PD-2 limitlerini aşan, yoğun kurum altında viskozite artışı kontrol edilen yüksek performanslı dizel motor yağı.
B4 B3-98 performansına ek olarak direkt enjeksiyonlu motor testlerinden geçen dizel motor yağı.
B5 Düşük viskozite sınıfında, sürtünmeyi minumuma indirme özelliği yüksek, uzun yağ değiştirme periyoduna sahip indirekt ve direkt enjeksiyonlu motorlarda yakıt ekonomisi sağlayan dizel motor yağı.

 

Benzinli ve Dizel Motor Yağları ACEA 2016'a Göre Kalite Sınıflaması

 

ACEA Sınıfı Tanımı
C1 Yüksek Sıcaklık ve Yüksek Kesme Oranı (HTHS), 2,9 mPa.s’den yüksek olan düşük sürtünmeli, düşük viskoziteli ve düşük SAPS (Sülfatlanmış Kül, Fosfor ve Kükürt) içeren, DPF (Dizel Partikül Filtresi) veya TWC (Üç Yollu Katalist) egzoz emisyonu azaltıcı sistemlere sahip olan yüksek performanslı, benzinli veya dizel motorlu binek ve hafif ticari araçlarda yakıt ekonomisi sağlayan motor yağı.
C2 Yüksek Sıcaklık ve Yüksek Kesme Oranı (HTHS), 2,9 mPa.s’den yüksek olan düşük sürtünmeli ve düşük viskoziteli, DPF (Dizel Partikül Filtresi) veya TWC (Üç Yollu Katalist) egzoz emisyonu azaltıcı sistemlere sahip olan yüksek performanslı, benzinli veya dizel motorlu binek ve hafif ticari araçlarda yakıt ekonomisi sağlayan motor yağı.
C3 Yüksek Sıcaklık ve Yüksek Kesme Oranı (HTHS), 3,5 mPa.s’den yüksek olan düşük sürtünmeli ve düşük viskoziteli, DPF (Dizel Partikül Filtresi) veya TWC (Üç Yollu Katalist) egzoz emisyonu azaltıcı sistemlere sahip olan yüksek performanslı, benzinli veya dizel motorlu binek ve hafif ticari araçlarda yakıt ekonomisi sağlayan motor yağı.
C4 Yüksek Sıcaklık ve Yüksek Kesme Oranı (HTHS), 3,5 mPa.s’den yüksek olan, düşük SAPS (Sülfatlanmış Kül, Fosfor ve Kükürt) içeren yağ kullanan, DPF (Dizel Partikül Filtresi) veya TWC (Üç Yollu Katalist) egzoz emisyonu azaltıcı sistemlere sahip olan yüksek performanslı, benzinli veya dizel motorlu binek ve hafif ticari araçlarda yakıt ekonomisi sağlayan motor yağı.
C5 Yüksek Sıcaklık ve Yüksek Kesme Oranı (HTHS), 2,6 mPa.s’den yüksek düşük viskoziteli, düşük SAPS (Sulfatlanmış Kül, Fosfor ve Kükürt) içeren yağ kullanan, DPF (Dizel Partikül Filtresi) veya TWC (Üç Yollu Katalist) egzoz emisyonu azaltıcı sistemlere sahip olan yüksek performanslı, benzinli veya dizel motorlu binek ve hafif ticari araclarda yakıt ekonomisi sağlayan motor yağı.

 

Benzinli ve Dizel Motor Yağları ACEA 2016'a Göre Kalite Sınıflaması

 

ACEA Sınıfı Tanımı
A1/B1 Bu sınıf yüksek sıcaklık ve yüksek kesme viskozite oranı (HT/HS) xW-20 viskozite sınıfı için 2.6 mPa.s , diğer viskozite sınıfları için 2,9 -3,5 mPa.s arasında olan düşük sürtünmeli ve düşük viskoziteli yağ kullanan benzinli ve hafif dizel motorlu araçlarda (binek otomobil ve hafif Van) uzatılmış yağ değişim aralığı için uygundur.
A3/B3 Bu sınıfta tanımlanan yağ, yüksek performanslı benzinli ve hafif dizel araçlar (binek otomobil ve hafif Van) motor üreticileri tarafından uzatılmış yağ değişim aralığı verilen, yıl boyunca kullanılan düşük viskoziteli yağ kullanan ve motor üreticileri tarafından tanımlanan ağır kullanım şartları için uygundur.
A3/B4 Bu sınıfta tanımlanan yağ yüksek performanslı, benzinli ve direkt enjeksiyonlu dizel motorlu araçlar için uygundur. Ayrıca, A3/B3'te tariflenen kullanımlar için de uygundur.
A5/B5 Bu sınıf yüksek sıcaklık ve yüksek kesme viskozite oranı (HT/HS) 2.9-3 5 mPa.s arasında olan düşük sürtünmeli ve düşük viskoziteli yağ kullanan benzinli ve hafif dizel motorlu araçlarda (binek otomobil ve hafif Van) uzatılmış yağ değişim aralığı için uygundur.

 

Motor Yağları ACEA kalite sınıflamaları

 

ACEA Sınıfı Tanımı
E1 Genel olarak CCMC D-4 ve MB 227.1 performansına uygun dizel motor yağı.
E2 Genel olarak CCMC D-4 performansının üstünde ve MB 228.1 performansına uygun dizel motor yağı.
E3 Genel olarak CCMC D-5 ve MB 228.3 performansında, yoğun kurum altında viskozite artışı kontrol altında bulunan dizel motor yağı.
E4 Genel olarak mükemmel piston temizliği, düşük aşınma, kurum dağılımı ve kararlı yağlayıcılık sağlayan, Euro 1, Euro 2, Euro 3, Euro 4 ve
Euro 5 emisyon şartlarını karşılayan ve çok ağır kullanım şartlarında çalışan dizel motor yağı. Partikül filtresi olmayan motorlar,
bazı EGR’li (Egzoz Gazı Geri Çevrimi) motorlar ve bazı SCR’li (Seçici Katalitik İndirgeme) motorlar için uygundur. Motor üreticilerinin
önerileri değişiklik gösterebileceğinden gerektiğinde kullanım el kitaplarına başvurulmalıdır.
E5 E3 performansını aşan yoğun kurum altında aşınmayı önleyen, etkin depozit kontrolü ve yakıt ekonomisi sağlayan, emisyon performansı
yüksek dizel motor yağı.
E6 Genel olarak mükemmel piston temizliği, düşük aşınma, kurum dağılımı ve kararlı yağlayıcılık sağlayan, Euro 1, Euro 2, Euro 3, Euro 4
ve Euro 5 emisyon şartlarını karşılayan ve çok ağır kullanım şartlarında çalışan yüksek güce sahip dizel motor yağı. Partikül filtresi olan
veya olmayan, EGR’li (Egzoz Gazı Geri Çevrimi) motorlar ve SCR’li (Seçici Katalitik İndirgeme) motorlar için uygundur. E6 sınıf yağ partikül
filtresi olan ve düşük kükürtlü dizel yakıt ile çalışan motorlar için önemle tavsiye edilir. Motor üreticilerinin önerileri değişiklik
gösterebileceğinden gerektiğinde kullanım el kitaplarına başvurulmalıdır.
E7 Genel olarak etkin piston temizliği ve silindir parlaması kontrolü sağlayan yağ. Ayrıca mükemmel aşınma kontrolü, kurum dağılımı ve
kararlı yağlayıcılık sağlar. Euro 1, Euro 2, Euro 3, Euro 4 ve Euro 5 emisyon şartlarını karşılayan ve çok ağır kullanım şartlarında çalışan
yüksek güce sahip dizel motorlar için tavsiye edilmektedir. Partikül filtresi olmayan motorlar, çoğu EGR’li (Egzoz Gazı Geri Çevrimi)
gerektiğinde kullanım el kitaplarına başvurulmalıdır.
E9 Genel olarak etkin piston temizliği ve silindir parlaması kontrolü sağlayan yağ. Ayrıca mükemmel aşınma kontrolü, kurum dağılımı ve
kararlı yağlayıcılık sağlar. Euro 1, Euro 2, Euro 3, Euro 4 ve Euro 5 emisyon şartlarını karşılayan ve çok ağır kullanım şartlarında çalışan
yüksek güce sahip dizel motorlar için tavsiye edilmektedir. Partikül filtresi olan veya olmayan motorlar, çoğu EGR’li (Egzoz Gazı Geri
çevrimi) motorlar ve çoğu SCR’li (Seçici Katalitik İndirgeme) motorlar için uygundur. E9 sınıf yağ partikül filtresi olan ve düşük kükürtlü
dizel yakıt ile çalışan motorlar için önemle tavsiye edilir. Motor üreticilerinin önerileri değişiklik gösterebileceğinden gerektiğinde kullanım el
kitaplarına başvurulmalıdır.

 

Motor Yağları ILSAC Kalite Sınıflamaları
Otomotiv Dişli Yağları API Kalite Sınıflamaları
Motor Yağları SAE Viskozite Sınıflamaları
Endüstriyel Yağlar ISO Viskozite Sınıflamaları
Endüstriyel Dişli Yağları AGMA Sınıflamaları
Greslerin NLGI Penetrasyon Sınıflamaları
Karşılaştırmalı Viskozite Sınıflamaları Tablosu
Mineral Yağlarda Sıcaklığa Bağlı Yoğunluk Değişimleri
Viskozite Çevrim Cetveli
Uyarılar ve Depolama Koşulları